Pieter Koolwijk

 

De Schoolschrijver

Stichting De Schoolschrijver zet kinderboekenschrijvers op basisscholen in: de Schoolschrijvers. Een half schooljaar lang komt de Schoolschrijver elke week in de klas en:

  • neemt de leerlingen mee naar de wereld van verhalen;
  • maakt de kinderen nieuwsgierig naar taal;
  • enthousiasmeert hen voor lezen en schrijven.

Met als doel: bevordering van leesplezier, talent- en woordenschatontwikkeling van de kinderen.

http://deschoolschrijver.nl/

Van januari tot en met mei 2016 was ik de Schoolschrijver van basisschool De Tweemaster in Hoogezand. Dit traject heb ik samen met mijn vrouw gedaan. Zij heeft de meeste pedagogische en didactische ervaring van ons twee. Bovendien sta je samen sterker.



Vooraf wist ik niet zo goed wat me te wachten stond. Natuurlijk kwam ik vaak genoeg op een school, alleen was dat maar een uurtje. Niet meerdere uren over een langere periode. Ook de training vooraf kon me niet volledig voorbereiden op wat er komen ging. Inmiddels snap ik wel waarom. Schoolschrijver zijn is iets wat je moet ervaren. Daar zijn wij wel achter gekomen.


Wij waren er tijdens deze maanden vooral voor groep 4, 5/6 en 7/8. Zij kregen tien lessen van ons die we zelf mochten invullen. Aangezien je een groep 4 niet hetzelfde kunt aanbieden als een groep 7/8, hebben we verschillende lessen voorbereid. Waar groep 4 met eigen projecten aan de slag ging, zoals een stapel-lied en een letter-gedicht, mochten de andere groepen een idee voor een verhaal, film, vlog, game of muziekstuk kiezen. Zo hebben wij geprobeerd door middel van creatieve lessen toch de taalontwikkeling te stimuleren.


Voor ons zat de grootste meerwaarde van dit traject in het contact met de kinderen. De leerkrachten vertelden ons hoe de leerlingen iedere keer weer uitkeken naar de vrijdag, als wij weer op school waren. Zelfs in hun eigen tijd werkten ze door aan hun ideeën en de postbus die voor ons gemaakt was, zat altijd vol als wij hem openden. Maar dit werkte twee kanten op. Ook wij voelden ons heel erg verbonden met de school, leerkrachten en de leerlingen.


Het traject was heel erg intensief, maar dat kwam ook door hoe wij het zelf in hebben gevuld. Natuurlijk was het de eerste keer, dus we hadden niets liggen van een voorgaand jaar. Ook bezorgden we onszelf veel voor- en nawerk door alles wat we de leerlingen lieten maken. Maar ik denk dat dit volgend jaar niet anders zal zijn. De kinderen vinden het zeer speciaal, zo'n loslopende Schoolschrijver. Zo speciaal dat ze bereid zijn heel veel werk te verzetten. Tja, dan is het toch logisch dat wij dit beantwoorden met hetzelfde enthousiasme?


En De Schoolschrijver is ook speciaal. Ik ben zeer trots dat ik hier destijds voor gevraagd ben en ondertussen gaan we ons alweer rustig voorbereiden om het komende jaar.